ראייה שלומוביץ מרפאת עיניים
eye care Shlomovitz
 
שאלות נפוצות
 

מה משמעות המושג "תרגילי עיניים"?
תרפיה לעיניים או תרגול עיניים היא טיפול אישי מפוקח שנועד לתקן ליקוי ויזו-מוטורי ו/או חזותי-קוגניטיבי, שנוצר מכמה סיבות:

1. התפתחות סנסו-מוטורית לקויה.

2. טראומה למערכת העצבים (כגון: סיבוך בלידה, פגיעה מוחית וכו').

3. לחץ.

4. בעיות מולדות, כמו עין פוזלת או עין שפונה כלפי חוץ.

התרפיה מאמנת את כל המערכת הויזואלית הכוללת עיניים, מוח וגוף. אולם, זה חשוב להבין שתרפיה לעיניים היא צורה של אימון נוירולוגי או שיקום (ארגון מחדש של האינטגרציה
העצבית-שרירית).

מרפאת שלומוביץ

המטרה של התרגול היא לאמן את המוח להשתמש בעיניים כדי שיוכל לקלוט אינפורמציה באופן אפקטיבי, להבין אותה בצורה מהירה ולהגיב בהתאם.

שיעורי התרגול לעיניים כוללים תהליכים הנועדו להגביר את היכולת של המוח לשלוט במיקום העיניים, תנועות העיניים, יכולות המיקוד ותפקודי העיניים. חיזוק היכולות המוטוריות-ויזואליות נעשה דרך שימוש בתוכנת מחשב מיוחדת ודרך מכשירים אופטיים מסוימים הכוללים עדשות טיפוליות, פריזמות וכו'. במהלך השלבים האחרונים של הטיפול, ניתן לראות כיצד היכולות הנרכשות החדשות נטמנות ונעשות אוטומטיות דרך חזרה ועבודה יד ביד עם היכולות המוטוריות והקוגניטיביות.

האם תרגילי העיניים עוזרים לילדים עם בעיות למידה?
כן!!!! תרפיה יכולה להיות חלק מאוד חשוב בטיפול הכולל בבעיות הלמידה אצל הילד. ליקויי ראייה וליקויים סנסומוטוריים יכולים לגרום למאמץ של העיניים, לכאבי ראש, ראיה מטושטשת או כפולה, איבוד מקום בזמן קריאה וקושי בריכוז בזמן עבודה מאומצת. גם הילדים בעלי המוטיבציה והאינטליגנציה הגבוהה ביותר יכולים להיפגע קשות על-ידי הבעיות הללו בסביבה הלימודית.

תיקון הבעיות הללו אצל הילדים הנ"ל מביא אותם לידי מימוש הפוטנציאל המלא בכיתה.

מה אחוז הילדים המושפע על-ידי ליקויי ראיה כאלה או אחרים?
בערך 20% מהילדים בגיל בית-ספר מושפעים ברמה כלשהי מליקויי ראיה. האחוז הזה גדל באופן דרמטי בילדי החינוך המיוחד, בילדים עם ליקויי למידה ובילדים עם קשיי קריאה - באותה אוכלוסייה 70% מהילדים סובלים מקשיי קריאה בגלל ליקוי ראיה כזה או אחר.

האם יש בעיות נוספות שניתנות לטיפול על-ידי תרפיה?
תרפיה לא נועדה רק לילדים.  מספר רב של מבוגרים מגלה שתרגילי עיניים עוזרים לשיפור או שיקום הראיה הלקויה שלהם, אפילו במקרים בהם נאמר להם שהבעיות שלהם לא ניתנות לטיפול. לדוגמא, מקרים רבים של עין עצלה (אמבליופיה) ניתנים לטיפול ע"י תרפיה בכל גיל. שנים רבות הייתה דעה רווחת שניתן לטפל בעין עצלה רק ב"תקופה הקריטית" שהיא התקופה של עד גילאי 7-8. מחקר נוכחי הראה שטיפול יכול להיות יעיל בכל גיל, אך אכן אורך הטיפול גדל באופן דרמטי ככל שהזמן בו האדם היה נתון במצב קיים של בעיה היה ארוך יותר.

במקרים מסוימים תרפיה היא אלטרנטיבה ללא ניתוח לבעיות של עיניים שבורחות החוצה או עיניים שפוזלות. 

האם יש שימוש במחשב בזמן תרגילי עיניים?מרפאת שלומוביץ

כן. המחשב עוזר להתקדמות משמעותית ביותר בזמן תרפיה. הטכנולוגיה של התוכנה מעניקה למטופלים שיעורים לתגבור המיקוד, התפקוד הדו-עיני, חיזוק שרירי העיניים (השרירים האחראים על התכנסות והתבדרות) וחיזוק יכולות התפיסה החזותית.

האם בעיית ראיה יכולה להשפיע על הביטחון העצמי של הילד?
כן. לילדים עם בעיות ראיה יש היסטוריה של תסכול ואמביציה ירודה. ילדים אלה מסיקים שהסיבה ליכולת הירודה שלהם בכיתה היא שאינם חכמים כמו הילדים האחרים. הטיפול בבעיית הראיה מחוללת פלאים ומעלה באופן משמעותי את הביטחון ותחושת הערך העצמי של הילד.

כמה שיעורים צריך כדי לתקן את ליקויי הראיה הללו?
מספר השיעורים נקבע עבור כל ילד לפי חומרת המצב, רמת המוטיבציה והמוכנות האישית.

עד מתי הילד יכול ליהנות מתוצאות התרפיה?
מרבית המטופלים הבריאים נהנים למשך תקופה ארוכה מהצלחת הטיפול. יכולות הראיה הנרכשות בשילוב עם פעולות היום-יום הופכות לחלק בלתי נפרד מההתפתחות הנורמלית והבריאה של הילד. מחלה, עייפות או טראומה נפשית יכולים ליצור ירידה זמנית ביכולות התפקוד.

מטופלים עם פזילה או עין עצלה צריכים להמשיך עם רמה מינימלית  של תרגול בבית כדי לתחזק את הרמה שהושגה בזמן הטיפול התוך-משרדי.

 
eyecareslomovic@gmail.com  | כנפי נשרים 13, בניין "בית ענבר", י-ם
  כל הזכויות שמורות לשלומוביץ’ קליניקה לבריאות העיניים ©  | 02-5666029
Digidam בניית אתרים

קליניקה לבריאות העיניים שלומוביץ' - קליניקה לבריאות עיניים בירושלים, מרפאה ובה השירותים הבאים: מומחה עיניים בירושלים, בדיקת ראייה בירושלים, בדיקת ראייה לילדים בירושלים,
בדיקת מחלות עיניים בירושלים, אופטומטריסט בירושלים, רופא עיניים בירושלים. לפרטים נוספים ותאום בדיקת ראייה