ראייה שלומוביץ מרפאת עיניים
eye care Shlomovitz
 

ראייה וקריאה

ראייה
ראיה היא היכולת לראות עצם בצורה ברורה, מה שמקובל לכנות כראיה מושלמת הוא המושג 6/6. בנוסף ראיה היא היכולת להבין את מה שאנחנו רואים. ראיה מכילה את היכולת לקבל את המידע הראיתי, לעבדו ולתת לו משמעות.

ראיה היא למידה. ילד יכול ללמוד לראות בדיוק כפי שהוא לומד ללכת ולדבר. כאשר ילד לומד ללכת ולדבר הוא מחקה את הוריו ואחיו. בתהליך למידה זה ההורים יכולים להבחין בהתקדמות של הילד שלהם. בשונה מכך, התפתחות הראיה נוצרת ללא מודעות מצד ההורים. בגלל השוני באופן התפתחות הראיה אין שתי אנשים עם ראיה זהה.

ראיה היא למידה
הראיה נלמדת ולכן היא ניתנת לאימון. אם לילד אין את הכישורים הראיתים הנחוצים ניתן ללמד אותם באמצעות טכניקות של תרפיה ראייתית (תרגילי עיניים).


ראיה מדויקת קריטית ללמידה
מאחר שבין 75%-90% מהלמידה נעשית דרך העיניים, ילד אשר לו קושי בראיה לא יוכל לממש את הפוטנציאל המקסימאלי שלו בלמידה.
 

כישורים הראייתים הנדרשים ללמידה

חדות ראיה
אחת מהכישורים החשובים עבור הצלחה לימודית נקרא חדות הראיה. המושג של 6/6 הוא היכולת של אדם לראות ברור למרחק 6 מטר. בנוסף לחדות ישנם הרבה כישורים נוספים הנחוצים ללמידה. כאשר הילד נבדק ונמצא שראייתו 6/6 אין הדבר אומר שהראיה תקינה.

ראיה דו עינית
אחת מיכולות הראיה החשובים ביותר היא היכולת לתאם בין שתי העיניים. תינוק נולד עם שתי עיניים, והוא חייב ללמוד להשתמש בהם ביחד. חלק מהילדים עושים זאת בצורה טבעית ותקינה בזמן שחלק מהילדים מתקשים לבצע את התיאום. לדוגמא חלק מהילדים מפתחים בעיה הנקראת EXOPHORIA זוהי הנטייה של העיניים לצאת החוצה. זהו מצב שונה מאשר EXOTROPIA המוגדרת כפזילה החוצה.

התכנסות
בזמן הקריאה ישנה דרישה עבור שתי העיניים להיכנס פנימה על מנת שיהיו מכוונות על המטרה. אם לעיניים יש נטייה לצאת החוצה, הילד צריך להתאמץ יותר על מנת להישאר ממוקד על המטרה. מחקרים מראים שככל שהמאמץ בקריאה גדול יותר, כך הבנת הנקרא נמוכה יותר. בזמן קריאה העיניים אינם נעות בצורה חלקה אלא מבצעות פעולה של קפיצות והתמקדות. כאשר יש נטייה לעיניים לצאת החוצה, יכולת ההתמקדות קשה יותר. בגלל הקושי הילד ימנע מפעולת הקריאה. מצב זה גורם לילד לחוסר ריכוז והסחות דעת דבר המוביל להשמת תוויות על הילד כעצלן, חסר יכולת לימודית או בעל דיסלקציה. הילד מתאמץ יותר עקב הדרישה מהמורים וההורים אך זה לא עוזר לו להצלחה. לעיתים רבות הילד מאבד את מקומו בקריאה ונעזר באצבעו על מנת לסמן את מיקומו. יכולת הקריאה נמוכה ויש דילוג על מילים וסיקול של אותיות.

כאשר העיניים מתמקדות על אותה נקודה היא נראית כדמות אחת. ראיה כפולה נוצרת כתוצאה של שתי עיניים שאינם מתמקדות על אותה נקודה. אל תצפה מילדך לומר לך שהראיה לא ברורה. אין לו מודעות לכך שהראיה שלו שונה מכל ילד אחר.

מיקוד 
עדשת העין מתאימה את עצמה לראיה במרחקים שונים, בראיה לרחוק השריר רפוי ובראיה לקרוב השריר מכווץ. יכולת שינוי מיקוד בקלות ובמהירות מאפשרת ראיה נוחה וברורה של עצמים בטווחים שונים. תפקוד לקוי של שינוי המיקוד עלול להקשות ל פעולות הכרוכות במעבר מראיה קרובה לרחוקה כגון העתקה מהלוח.

בתרגילי העיניים משפרים את כמות המיקוד, יכולת החזקת המיקוד במקום אחד לאורך זמן ואת יכולת שינוי המיקוד בצורה מדויקת ומהירה.

אסטיגמציה (צילינדר), קשר עין-יד, קשר מוטורי-ויזואלי ועוד
כאשר נכנסים לכיתה רגילה, ניתן לזהות את הילדים עם בעיות קואורדינציה ראייתית. ילדים אלה נוטים לרוב לשבת בתנוחה מסוימת בה הם מוציאים עין אחת מכלל פעולה. הם מניחים את ראשם על הזרוע, מכסים עין אחת עם כף היד או מסובבים את ראשם כך שגשר האף מפריע לאחת העיניים לראות.

ESOPHORIA
ESOPHORIA זו הנטייה של העיניים להיכנס פנימה. ילדים עם נטייה זו רואה עצמים קטנים יותר ממה שהם באמת. כדי לראות את העצם ברור צריך להגדיל אותו. האפשרות היחידה של הילד להפוך את העצם ליותר גדול זה לקרב את העצם. ילד כזה בוהה בספר הלימוד אך בעצם לא מצליח להבין את הכתוב בו.

כישורי קריאה וכישורי ראיה בינוקולרית
אחת הבדיקות שהילד עובר היא בדיקת קריאה המשוואה בין קריאה בעין אחת בלבד וקריאה בשתי העיניים יחד. ההבדל הוא דרמטי כאשר ישנה עין בעיתית הגורמת לקריאה בשתי העיניים להיות איטית ועם טעויות.

כישורי ראיה שונים

כיווניות
כיווניות היא כישור החשוב להצלחה לימודית. הסתכל על התמונה בדוגמא מה אתה רואה? אם רפלקס הראיה שלך עובד משמאל לימין יופיע ברווז. אך, אם רפלקס הראיה שלך הוא מימין לשמאל תופיע ארנבת.

ישנם שפות הנכתבות משמאל לימין כמו אנגלית וישנם שפות כמו עברית הנכתבות מימין לשמאל. אם לילד אין הבנת כיווניות תקינה, בעזרת תרגילי עיניים אפשר ללמד אותו לפתח יכולת זאת.

תפיסת צורה
מראים לילד את הצורות בתמונה והילד צריך להעתיק אותם. מדהים לראות את הטעויות שילד יכול לעשות כאשר הוא מעתיק צורות אלו. אם ילד לא מסוגל להעתיק צורות פשוטות אלו, אי אפשר לצפות ממנו שיצליח לתפוס קווים שאח"כ יוצרים אותיות ומהם יוצרים מילים שיוצרות משפטים שהופכים לפסקה שלמה. נראה לעיתים ילדים שאינם מסוגלים להבחין בין ריבוע למעוין או בין עיגול לאליפסה. כישורים אלו גם יכולים להתפתח באמצעות תרגילי עיניים.

רצף תפיסתי
רצף תפיסתי גם כן קשור להצלחה בבית הספר. הרבה ילדים רואים רק מילה אחת בזמן שהעין מתמקדת. קריאה מהירה יכולה להשתפר ע"י למידה לראות שתיים, שלוש או יותר מילים בכל התמקדות. בדוגמא רואים את הקושי לקרוא ברצף כאשר המרחק בין האותיות גדול.

מקווים שאחרי קריאת שורות אלו הבנתם שיש הרבה יותר בחוש הראיה מאשר לראות 6/6 וישנם כישורים רבים שניתן לתרגל ולשפר באמצעות תרגילי עיניים.

 
eyecareslomovic@gmail.com  | כנפי נשרים 13, בניין "בית ענבר", י-ם
  כל הזכויות שמורות לשלומוביץ’ קליניקה לבריאות העיניים ©  | 02-5666029
Digidam בניית אתרים

קליניקה לבריאות העיניים שלומוביץ' - קליניקה לבריאות עיניים בירושלים, מרפאה ובה השירותים הבאים: מומחה עיניים בירושלים, בדיקת ראייה בירושלים, בדיקת ראייה לילדים בירושלים,
בדיקת מחלות עיניים בירושלים, אופטומטריסט בירושלים, רופא עיניים בירושלים. לפרטים נוספים ותאום בדיקת ראייה